10 tips for å lindre symptomer på graviditet

7. september 2019
Gravide kvinner opplever mange symptomer på graviditet, og de er ikke spesielt behagelige. Les denne artikkelen for å lære hvordan du kan lindre dem.

Her er 10 tips for å lindre symptomer på graviditet. Under graviditeten kan en kvinnes kropp gjennomgå en rekke endringer som følge av veksten av barnet hennes i livmoren.

I svangerskapsperioden forbereder kroppen seg på å huse en baby. Dette forårsaker visse endringer som er ledsaget av visse ubehageligheter.

Så hvordan kan vi lindre symptomer på graviditet? Fortsett å lese og finn det ut nedenfor.

Vanlige symptomer på graviditet

Kvalme, svimmelhet, tretthet, hyppig urinering og humørsvingninger. Mødre lider av forskjellige ubehag i de forskjellige stadiene av svangerskapet.

Når babyen vokser, må morens kropp tilpasse seg. En kvinnes kropp må gjennomgå forskjellige modifikasjoner, og alle disse endringene kan forårsake ubehag.

Første trimester

1. Kvalme

Kvalme er et av de vanligste graviditetssymptomene. Dette gjelder spesielt i løpet av de tidlige timene om morgenen. Husk at dette symptomet erfares annerledes av kvinner.

Kvalme er forårsaket av en økning i graviditetshormonet (HCG) og progesteron.

Tips:

  • Du kan legge sunne snacks på nattbordet og spise dem rett før du står opp fra sengen for å øke blodsukkernivået.
  • Spis mindre, men i flere intervaller. Lag sunne snacks som kornblanding, frukt eller grønnsaker. Forsøk å unngå bearbeidet og frityrstekt mat.
Kvalme

2. Nesetetthet

Nesetetthet oppstår på grunn av hormoner som forårsaker betennelse i slimhinnen.

Tips:

  • For å lindre dette symptomet, kan du bruke kamille eller innånding av saltløsning.

3. Brystspenning

Brystene blir større når brystene forbereder seg på amming. Dette kan forårsake ubehag.

Tips:

  • Du kan massere deg med fuktighetskrem for å forhindre strekkmerker.
  • Bruk bomulls-BHer som har brede stropper for komfort.

4. Utmattelse og døsighet

En gravid kvinnes kropp fokuserer på å gi energi til babyen og dette får metabolismen til å gå tregere. Når metabolismen bremser, kan utmattelsen øke.

Tips:

  • Ikke kjemp imot utmattelsen. Ta hyppige pauser når du kan.
  • Prøv å ta en lur nå og da.
  • Sov godt om natten.
  • Plasser puter i en posisjon der de kan støtte magen. Graviditetseksperter anbefaler at du sover på venstre side.
  • Utfør lette fysiske aktiviteter. Yoga er en ideell måte å slappe av på.
Utmattet kvinne

Andre trimester

5. Forstoppelse

Forstoppelse er forårsaket av fysiologiske forandringer. Under graviditet presses livmoren mot tarmen.

Tips:

  • Spis mat som er rik på fiber som salater, frukt og frokostblandinger. Innlem turer i din daglige rutine og drikk mye vann.

6. Halsbrann

Halsbrann oppstår når fordøyelsessystemet bremser ned. Spiserøret lukkes ikke som det skal under svangerskapet.

Tips:

  • Spis mindre, men på forskjellige tider i løpet av dagen. Dette vil også bidra til å roe angsten og forhindre kvalme.
  • Ikke legg deg ned rett etter at du har spist. Du må gi kroppen din litt tid til å fordøye maten ordentlig.
  • Unngå å ta antacida uten å konsultere en lege.
  • Unngå å spise frityrstekt mat, kullsyreholdige drikker, krydder, sjokolade og kaffe.

Tredje trimester

7. Hevelse

Dette er et av de vanligste symptomene i de siste stadiene av svangerskapet. Det er forårsaket av et overskudd av væske som blir deponert i nedre ekstremiteter. 

Tips:

  • Bena bør være hevet mens du sitter og ligger. Sørg for at du har nok ryggstøtte.
  • Bruk komfortable klær og sko.
  • Reduser inntaket av salt og drikk mer vann.

8. Åreknuter

Åreknuter dukker ikke alltid opp. Noen kvinner er imidlertid utsatt for å utvikle dem under graviditet.

Tips:

  • Ikke stå for lenge. Gå og skift stillinger ofte.
  • Ikke bruk trange klær.
  • Utfør øvelser som fremmer sirkulasjon.
  • Unngå å utsette området for varmekilder som for eksempel sol eller varmt vann.
  • Bruk spesielle støttestrømper for gravide kvinner.
10 tips for å lindre symptomer på graviditet

9. Ryggsmerter

Ryggsmerter dukker opp på grunn av magen.

Tips:

  • Ikke stå i lengre perioder. Beveg deg rundt og sett deg med jevne mellomrom.
  • Bruk komfortable sko for å forhindre dårlig holdning.
  • Legg varme komprimeringer på områder der du har smerter for å lindre ryggsmerter.
  • Ikke lag plutselige bevegelser eller løft vekter.
  • Få ryggmassasjer.

10. Humørsvingninger

Til slutt, humørsvingninger er et annet vanlig symptom under graviditet. Husk at humørsvingninger er forbigående for å dempe effekten. Slapp av og fokuser på det faktum at det er en midlertidig hendelse.

Det er også viktig å forstå endringene som oppstår under graviditet. Bruk tipsene som er nevnt ovenfor og utfør avslappende aktiviteter som vil hjelpe deg med å glede deg over graviditeten.