10 naturlige remedier for å lindre vaginal tørrhet

Skjeden har evnen til å smøre og rense seg selv. Men ved visse anledninger endres denne funksjonen og vaginal tørrhet framstår.
10 naturlige remedier for å lindre vaginal tørrhet

Siste oppdatering: 09 november, 2021

Vaginal tørrhet er en ganske vanlig tilstand blant kvinner, og i de fleste tilfeller er det på grunn av hormonelle endringer.

Generelt er det et tynt lag med slim som kler veggene i skjeden for å gi et alkalisk og nyttig miljø som gjør at den kan utføre sine funksjoner. Men vet du hvordan du kan lindre vaginal tørrhet når den dukker opp? Les mer i denne artikkelen og finn ut alt du trenger å vite.

Hva forårsaker vaginal tørrhet?

Smøring av skjeden bidrar til å redusere friksjon under samleie og gir et miljø som sædceller trenger for å overleve i på reisen til livmoren.

Når kvinner blir eldre, kan hormonelle endringer føre til at skjedeveggen blir tynnere og redusere antall celler som er ansvarlige for å produsere fuktighet. Selv om disse sjansene er en viktig årsak, er det andre faktorer å vurdere, og vi vil nevne dem nedenfor:

  • Nedgangen i østrogen under perimenopause.
  • Forbruket av noen medikamenter.
  • Skylling, kremer eller lotioner for bruk i intimområdet.

Kliniske manifestasjoner av vaginal tørrhet

Vaginal tørrhet kan forårsake ubehag i hele bekkenregionen og symptomene er følgende:

  • Brennende følelse
  • Tap av interesse for sex
  • Litt blødning etter samleie
  • Urinveisinfeksjon
  • Vaginal stikkende følelse eller kløe
  • Smerter ved samleie
Et par som ikke kan nyte sex på grunn av vaginal tørrhet.

Naturlige remedier for å lindre vaginal tørrhet

Selv om det finnes flere reseptfrie smøremidler for å forbedre denne tilstanden, er det også noen naturlige rettsmidler du kan implementere i dag.

1. Unngå skylling

Skjeden er bygd opp av nyttige bakterier som lever i en delikat balanse med resten av floraen. Skylling har en tendens til å endre dette økosystemet, og disponerer det for utvikling av infeksjoner fra forskjellige bakterier.

I tillegg har dette organet sin egen rengjøringsmekanisme og krever ikke skylling eller aromatiske såper for å forbedre dets naturlige egenskaper.

2. Suppler med fytoøstrogener

Fytoøstrogener er stoffer med en struktur som ligner østrogener i kroppen og utfører de samme funksjonene. De finnes i visse grønnsaker, som nøtter, soyabønner, frø og tofu.

I følge en rapport av i Post Reproductive Health, hjelper disse forbindelsene med å opprettholde en sunn og funksjonell skjede.

3. Ha sex regelmessig

Noen livsstilsendringer kan bidra til å bekjempe ubehaget ved tørr skjede.

Langs disse linjene øker regelmessig seksuell aktivitet blodstrømmen til disse vevene og stimulerer produksjonen av vaginale sekreter.

4. Unngå visse hygieneprodukter

De aller fleste intime hygieneprodukter består av dufter og fargestoffer som forårsaker vaginal tørrhet og irritasjon.

Svært aggressive kjemikalier er ikke de mest egnede for disse ømfintlige områdene på kvinner. Derfor anbefales bruk av intime geler som holder en pH mellom 4,5 og 5,5, som er vanlig i skjeden.

Du kan være interessert: Underlivsinfeksjoner under graviditeten

5. Begrens tobakksbruk

Røyking er ikke bra for huden eller slimhinnene. Faktisk begrenser røyking kroppens produksjon av østrogen, noe som fører til vaginal tørrhet.

I tillegg forårsaker tobakk åreforkalkning og dette reduserer ytterligere blodstrømmen som er nødvendig for smøring av kjønnsorganene. I det lange løp forårsaker det også atrofi av dette organet.

6. Hold deg skikkelig hydrert

Eksperter anbefaler å drikke nok væske i løpet av dagen for å holde kroppen ordentlig hydrert. Ideelt sett bør du drikke mellom 1,5 og 2 liter vann daglig for å unngå dehydrering.

7. Pass på stressnivået ditt

Noen ganger er tilstander av angst eller stress ansvarlige for vaginal tørrhet. Derfor er et godt alternativ å drikke en infusjon av planter med avslappende egenskaper, for eksempel sitronmelisse, valerian eller lind.

Du kan også velge å gjøre noen avslappende idretter eller rekreasjonsaktiviteter, som lar deg rense tankene og lindre spenninger.

Et par løper om kvelden.

8. Bruk vannbaserte smøremidler

En av måtene å holde skjedeveggene fuktet og smurt på er å bruke et glidemiddel laget av vann. Ideelt sett bør den være naturlig, fargeløs og fri for fargestoffer eller parfymer.

Noen har hyaluronsyre, et element som bidrar til å hydrere og gjenopprette pH i skjedeveggene, samt regenerere disse vevene.

9. Sørg for et balansert kosthold

Et komplett og balansert kosthold opprettholder kroppens funksjoner under optimale forhold. Til og med lavendelekstrakt, anis, persille eller vitamin C kan lindre symptomene på vaginal tørrhet.

Isoflavoner er også ofte svært nyttige og finnes i fennikel, linfrø og ginseng.

10. Øv på Kegel-øvelser

Å holde bekkenbunnsmuskulaturen i riktig tilstand bidrar positivt til skjedehelsen. Disse øvelsene forbedrer blodstrømmen til disse vevene, øker fuktighet og smøring.

Vaginal tørrhet og medisinsk konsultasjon

Vaginal tørrhet kan være en stor kilde til forlegenhet for kvinner, og dette genererer litt nøling når de diskuterer det med en lege.

Selv om det vanligvis ikke har betydelige helsemessige konsekvenser, forårsaker tørr skjede ubehag og usikkerhet. Derfor, hvis du har spørsmål eller bekymringer, bør du rådføre deg med en spesialist.

Det kan interessere deg ...
Øvelser for å styrke bekkenbunnen
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
Øvelser for å styrke bekkenbunnen

Det er viktig å huske på og gjøre øvelser for å styrke bekkenbunnen. Dette anbefales for alle livsfaser og sykluser i en kvinnes liv.



  • Dizavandi FR, Ghazanfarpour M, Roozbeh N, Kargarfard L, Khadivzadeh T, Dashti S. An overview of the phytoestrogen effect on vaginal health and dyspareunia in peri- and post-menopausal women. Post Reprod Health. 2019 Mar;25(1):11-20. doi: 10.1177/2053369118823365. Epub 2019 Feb 20. PMID: 30786797.
  • Goncharenko, V., Bubnov, R., Polivka, J., Jr, Zubor, P., Biringer, K., Bielik, T., Kuhn, W., & Golubnitschaja, O. (2019). Vaginal dryness: individualised patient profiles, risks and mitigating measures. The EPMA journal10(1), 73–79. https://doi.org/10.1007/s13167-019-00164-3
  • Mares P, Hoffet M, Rousseau O, Ripart-Neveu S. La sécheresse vaginale [Vaginal dryness]. Rev Prat. 2001 Jan 31;51(2):155-8. French. PMID: 11252940.