Tips for å bekjempe stress etter fødselen

Stress etter fødsel er veldig hyppig siden den nye morens liv blir helt forandret. Nå er ditt hovedanliggende å beskytte og ta vare på babyen din.
Tips for å bekjempe stress etter fødselen

Siste oppdatering: 30 november, 2020

Etter fødselen er det normalt å føle seg stresset, siden det har skjedd en stor forandring i livet ditt som et resultat av babyens ankomst. Nå bruker du 24 timer i døgnet på å ta vare på og beskytte den lille. Som et resultat er stress etter fødselen vanlig og vil avta når du kontrollerer situasjonen og blir bedre kjent med barnet ditt.

I denne artikkelen skal vi se på noen tips for å bekjempe stress etter fødselen og få deg til å føle deg bedre under denne prosessen. Vil du vite hva du kan gjøre for å bekjempe stress etter fødselen? Fortsett å lese!

Stress etter fødselen: Hva skal jeg gjøre?

Når du er førstegangs-mamma, er det mange forskjellige følelser, for eksempel å føle deg litt fortapt eller usikker på om du vil være en god forelder eller ikke. For eksempel kan du tenke:

  • “Jeg er veldig overveldet.”
  • “Jeg vet ikke om jeg kommer til å vite hvordan jeg gjør dette.”
  • “Jeg trenger å kunne sove i mer enn to timer.”
  • “Jeg er bare bekymret for babyen og at den har det bra.”

Ikke bekymre deg! Alle disse tankene er normale i løpet av denne tiden, så føl deg ikke dårlig når du tenker på disse tingene.

Tips for å bekjempe stress etter fødselen

Mangel på søvn, på grunn av omsorg for babyen eller bekymring for babyen, forårsaker humørsvingninger som får deg til å føle deg mer irritabel og fysisk og mentalt utmattet.

Tips for å bekjempe stress etter fødselen

Hvis du nettopp fødte og disse symptomene høres kjent ut for deg, kan du oppleve stress etter fødselen. Nedenfor skal vi snakke om noen tips for å forbedre disse symptomene.

Sov når babyen gjør det

Ikke vent til det perfekte øyeblikket kommer. Dra nytte av hvert øyeblikk babyen sover for å hvile selv. Også, hvis du kan, dra nytte av partneren din for å bytte. Mens du hviler, kan de ta vare på barnet og omvendt.

Kommuniser med partneren din

Det er viktig at du snakker og er ærlig om hvordan du har det, hvordan du takler alt, og om følelsene dine for babyen, fordi partneren din helt sikkert føler de samme tingene som deg. Det er faktisk viktig at dere har de øyeblikkene av intimitet for å bekjempe stress etter fødselen. Ikke slutt å snakke med hverandre!

Sunn ernæring

Det er veldig viktig at du ikke forsømmer kostholdet ditt. Fødsel, amming, ta vare på babyen … Alt dette innebærer en betydelig innsats for kroppen din for å komme tilbake i den fysiske tilstanden du var i før. Som et resultat vil et sunt kosthold gi deg nok energi til raskere fysisk rekonvalesens. Husk at det er best å spise fem små måltider om dagen.

Unngå angst for å bekjempe stress etter fødselen

Noen ganger vil ikke babyen spise, sove eller bare begynne å gråte uten grunn. Dette betyr ikke at noe er galt. De er bare babyer, og noen ganger gjør de ikke ting slik du vil at de skal.

Vær villig til å ta imot hjelp

Du trenger ikke å gjøre alt. Deleger visse oppgaver til noen andre for å hjelpe deg til å føle deg mindre stresset. Hvis familien, vennene dine eller partneren din vil hjelpe, må du ikke avvise denne hjelpen! Du må tenke på deg selv for å bekjempe stress etter fødselen. Hvis du prøver å gjøre alt, vil du bare ende opp med å gjøre situasjonen verre.

Ikke sett livet ditt til side så du kan bekjempe stress etter fødselen

Dra nytte av noen få øyeblikk der du kan la babyen være hos en slektning eller partneren din for å shoppe eller ta en kaffe med en venn. Det er også viktig å ha små øyeblikk for deg selv. Det er viktig å koble fra, selv for en kort stund, da dette vil hjelpe deg å slappe av.

Ikke sett livet ditt til side for å bekjempe stress etter fødselen

Vær oppmerksom på humøret ditt

Tro det eller ei, babyen din er følsom for humøret ditt. Hvis du føler deg anspent eller nervøs, vil den lille føle seg på samme måte. Så prøv å forhindre at barnet ditt føler stresset du føler. Prøv å slappe av slik at den lille ser deg rolig og føler seg på samme måte!

Organiser besøk

Når du har besøk, føler du deg ikke stresset. Prøv å planlegge noen få besøk. Hvordan?

  • Hvis du skal besøke et familiemedlem, må du være klar på hvor lenge du skal bli, så det ikke er så utmattende for deg og babyen din.
  • Hvis du skal ha besøkende over, kan du planlegge en dag som passer deg. Forsøk alltid å få besøk i små grupper slik at det ikke blir for mange mennesker.
  • Du kan alltid advare besøkende om at du og babyen din trenger hvile og at de derfor ikke kan bli lenge.

Om stress etter fødselen

Hvis du ikke ser noen forbedring, til tross for at du bruker alle disse tipsene, er det best at du besøker legen din for å finne ut om dette stresset skyldes en fysisk årsak. For eksempel kan det være mangel på vitaminer eller noe annet.

Vi håper imidlertid at disse tipsene er nyttige for deg, og at du kan redusere stresset i situasjonen. Du får til dette!

Det kan interessere deg ...
En nybakt mors søvn etter fødselen
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
En nybakt mors søvn etter fødselen

Det er ingen tvil om at ankomsten til en baby forandrer familiens liv. Rutiner endres drastisk, men fremfor alt vil en nybakt mors søvn bli påvirke...