Matvarer for å forhindre anemi

20. mai 2018

Det finnes flere matvarer du kan inkludere i barnas måltider for å forhindre anemi.

Anemi oppstår vanligvis på grunn av mangel på hemoglobin, som er et molekyl som er ansvarlig for å transportere oksygen i blodet.

Mangel på næringsstoffer eller hemoglobin i barnas kosthold kan føre til at de blir syke. Derfor er det viktig at du vet hva du skal gjøre i disse tilfellene.

Symptomer på anemi

Her er en liste over de vanlige symptomene på anemi. Hvis barna viser noen av disse tegnene, er det best å dra til legen.

  • Begynner å oppføre seg irritabelt
  • Har problemer med å puste
  • Spiser mindre mat enn før
  • Føler seg svak eller sliten hele tiden
  • Tungen er sår
  • Har hodepine eller svimmelhet
  • Mer alvorlig anemi kan vise: sprø negler, blåaktig eller blek farge.

Anemi kan også skyldes mangel på vitamin B12 eller folsyre.

Matvarer for å forhindre anemi

Det er flere matvarer for å forhindre anemi. Her vil vi forklare i detalj hvilke du bør innlemme i barnas kosthold.

Frukt

Frukt er en av de mest fordelaktige matvarene for barnas helse. Epler og tomater er rike på jern, så de er ideelle for å forebygge anemi.

Andre jernrike matvarer inkluderer plommer, bananer, sitroner, druer, appelsiner, fiken, gulrøtter og rosiner. Det er mye bedre hvis de forbrukes i store mengder.

Honning

Honning er en kraftig kilde til jern, kobber og mangan. Denne kombinasjonen bidrar til syntese av hemoglobin, noe som gjør honning til et kraftig våpen mot anemi.

Du kan integrere det i barnets mellommåltider eller gi det til dem til frokost. Husk imidlertid at barn under 1 år ikke skal spise honning.

Mat for å forhindre anemi

Kjøtt

Lam, biff og andre typer rødt kjøtt er rike på jern. De inneholder også hemjern, som raskt absorberes av kroppens celler.

Oksekjøttlever har mer enn 600% av de daglige kravene til dette mineralet. Kjøtt er også en kilde til vitamin B12.

Sjømat

Fisk er en fantastisk matvare for å forhindre anemi fordi det inneholder en stor mengde jern.

Noen av de mest populære fete fiskene som laks og tunfisk, og sjømat som blåskjell og østers, er rike kilder til dette mineralet.

Egg

Egg er en rik kilde til protein og inneholder en stor mengde antioksidanter, som hjelper kroppen til å fylle opp vitaminer.

Et stort egg inneholder 1 mg jern, så å spise egg daglig bidrar til å forhindre utbruddet av anemi.

Grønnsaker

Grønnsaker som spinat, salat, brokkoli, selleri, rødbeter og grønnkål har et høyt jerninnhold som bidrar til å øke energien.

I tillegg inneholder grønnsaker vitamin B12, folsyre og andre næringsstoffer som hjelper kroppen å gjenopprette seg raskt fra anemi.

Mat for å forhindre anemi

Belgfrukt og nøtter

Linser, kikerter, bønner og soyabønner kan ikke mangle i barnets kosthold, spesielt hvis de viser symptomer på anemi.

Andre matvarer de ikke kan gå glipp av, er fullkorn, tørkede dadler, peanøtter, valnøtter og mandler, fordi de er grunnleggende for å bekjempe eller forebygge denne sykdommen.

Havre

Omtrent 100 g havregryn gir 4,7 mg jern, som overstiger mengden i kjøtt (3 mg). En kopp har 60% av det daglige kravet til dette mineralet.

Rødbeter

Rødbeter er også ideelle for å bekjempe anemi. Rødbeter har et høyt innhold av jern, vitamin C, vitamin B, kalsium og folater, noe som gir dem god anti-anemisk virkning.

Rødbeter stimulerer også produksjonen av blodceller i beinmargen.

Riktig ernæring og integrering av disse matvarene i barnas kosthold vil forhindre at de lider av anemi og andre sykdommer.

Hvis barnet ditt allerede har anemi og utvikler komplikasjoner, er det viktig å rådføre seg med fastlegen for å få en evaluering og å lære hva som skal gjøres neste gang.

FRA NETTET