Mammaer; Lær å pause livet for et lite øyeblikk

19 april, 2019
Mødre jobber i og utenfor hjemmet, skal ha tid for seg selv, skaffe seg tid til vennskap, finne kvalitetstid med barna sine... Og hver kveld er de helt utslitt, knapt i stand til å stå ut av trøttheten.

Å være en mor er ikke lett, og noen ganger innser vi at vi går på full hastighet uten å stoppe. Vi ønsker å rekke alt og vi blir supermødre som prøver å håndtere alt. Men noen ganger er det viktig å pause livet for et øyeblikk.

Men hvis det er et nyttig triks som mødre trenger å lære, er det hvordan man trykker på pauseknappen. Livet går i et frenetisk tempo, og gir oss ikke tid til å stoppe og få oversikt over hvor vi skal eller hvordan vi planlegger å fortsette livet vårt.

Så noen ganger, akkurat som om livet var et spill, må vi pause livet for et sekund for å slappe av og puste. Først når batteriene er ladet opp igjen kan vi begynne å spille videre.

Du kan spørre deg selv noe som: pause livet? Hva er poenget med å pause?

Å rope “time-out” midt i en håndballkamp, for deretter å komme sterkere tilbake er fornuftig. Men kan en mor trykke på pauseknappen fra tid til annen for å beholde sin sunnhet?

Hun kan og hun bør. Du må lære å stoppe, se på hva du har rundt deg og å høre på hva hjertet ditt har å fortelle deg.

Ta deg tid til å leke

Husk å pause livet

Du kan tenke at det å trykke på pause betyr at du forlater ting som de er, plukker dem opp igjen og returnerer til det som er utmattende. Men ingenting kunne være lenger fra sannheten.

Noen ganger er det nødvendig å trykke på pause for å lade opp energi nok til å kunne fullføre det som føltes så utmattende før. Nå kan du gå løs på det med ny energi.

“Du tok ikke bort min fremtid, du ga meg en ny.”

– Anonym mamma –

Et nyttig verktøy

Å trykke på pause er et nyttig verktøy som hjelper deg med å finne fred i livet ditt.

Noen ganger føler mødre seg overveldet av livet, kanskje fordi de er ofre for andres dom eller fordi de ikke føler seg perfekt.

Eller kanskje fordi deres partnere ikke synes å tilfredsstille dem følelsesmessig, fordi de ikke har nok penger, fordi de vil ha et større hus …

Noen ganger virker det som om det bare er for mye å håndtere.

Det er mange problemer som kommer ut av manglende penger. Kanskje det får deg til å jobbe flere timer enn kroppen din kan takle. Dette kan bety at du ikke har nok tid til deg selv eller barna dine, at selvfølelsen lider.

Selvfølelsen din må ikke avhenge av hvilke materielle goder du har, slett ikke. Selvfølelse er hvem du er, hva du kan oppnå hver dag.

Mor og datter på stranden

For å observere omgivelsene dine og vurdere hva du kan endre og forbedre, må du trykke på pause. Det er ikke lett – det er en bevisst øvelse om hva livet ditt er og hvordan du kan forbedre det.

Det er vanskelig å holde seg flytende når du har en fortvilelse i hjertet eller akkumulerte følelser som ikke lar deg puste. Fortvilelse, smerte, traumer, raseri eller forvirring kan ødelegge deg og få deg til å tro at det ikke er et alternativ å trykke på pause.

Men nettopp i disse øyeblikkene er pauseknappen mer nødvendig enn noensinne.

Det vil være når du, som aller mest, trenger å puste, trenger en pause for å reflektere over hva livet ditt er, hva livet ditt har vært de siste månedene, og hva slags liv du vil ha i fremtiden.

Gjør du de riktige tingene for å ha det livet du virkelig vil ha, eller står du fast, usikker på hvor du skal dra?

Barna dine er en del av din verden

Du er ufullkommen, menneskelig, tilbøyelig til å være reaktiv og flyktig. Du kan føle deg i konflikt med hva du føler nå, følelsen av tap av fortiden og fremtidens usikkerhet.

Dine barn vil vokse opp og trenger en følelsesmessig sunn mor. Hvem vet hvordan man skal få det bra. Hvem kan nå sine mål? Hvem er i stand til å være med dem og gi dem all sin ubetingede kjærlighet.

Hvis du ikke trykker på den pauseknappen mens barna vokser opp, vil du føle deg deg trist og selvsentrert. Og du har mistet sjansen til å forstå hvordan livet virkelig fungerer.

De små tingene er det som virkelig betyr noe: nyt barna dine, deg selv og alt det livet gir deg hver dag … uten å måtte gå i full fart hele tiden.

  • Bowlby, J. (1986). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Madrid: Morata.
  • Bowlby, J. (1995). Teoría del apego. Lebovici, Weil-HalpernF.
  • Garrido-Rojas, L. (2006). Apego, emoción y regulación emocional. Implicaciones para la salud. Revista latinoamericana de psicología, 38(3), 493-507. https://www.redalyc.org/pdf/805/80538304.pdf
  • Marrone, M., Diamond, N., Juri, L., & Bleichmar, H. (2001). La teoría del apego: un enfoque actual. Madrid: Psimática.
  • Moneta, M. (2003). El Apego. Aspectos clínicos y psicobiológicos de la díada madre-hijo. Santiago: Cuatro Vientos.