Kosthold i tredje trimester av svangerskapet: nøkler og anbefalinger

Vi skal forklare de viktigste punktene du bør passe på i kostholdet ditt i tredje trimester av svangerskapet, for å gi næring til deg selv effektivt i løpet av dette stadiet.
Kosthold i tredje trimester av svangerskapet: nøkler og anbefalinger

Siste oppdatering: 29 juli, 2022

Et riktig kosthold i tredje trimester av svangerskapet er avgjørende for å sikre at babyen er fullt utviklet og for å unngå helseproblemer de første månedene. I svangerskapsperioden er det ikke bare viktig å passe på hva du spiser, men også å hydrere godt og unngå alkohol og tobakk.

Før vi begynner, bør du merke deg at i siste trimester av svangerskapet kan du oppleve noe ubehag med fordøyelsen, spesielt i magen. Dette er på grunn av trykket som babyen legger på de indre organene. Så det er ikke overraskende at refluks eller ubehag kan oppstå etter et tungt måltid.

Her er alt du trenger å vite og implementere i denne siste fasen av svangerskapet. Ta notat!

Næringsinntak

En gravid kvinne tar fersk frukt fra kjøleskapet.
I tredje trimester bør en gravid kvinnes kosthold være variert, komplett, balansert og litt hyperkalorisk. Men dette betyr ikke å “spise for to” eller neglisjere kvaliteten på det du spiser.

Som vi har nevnt i andre artikler, under graviditet, er det avgjørende å oppnå et energioverskudd for å sikre babyens vekst. Spesielt på siste strekning. Å øke forbruket med 300 kalorier over den vanlige mengden vil tilfredsstille de metabolske behovene til mor og foster. Derfor bør dietten du startet i løpet av andre trimester fortsette, og energioverskuddet bør være likt.

Det er imidlertid en god idé å fortsette å begrense tilstedeværelsen av enkle karbohydrater i kostholdet, mens komplekse karbohydrater og fiber vil være nødvendig. Faktisk kan dette siste elementet bidra til å håndtere forstoppelse, som er relativt hyppig på denne tiden av svangerskapet. Dette er bevist av forskning publisert i tidsskriftet Canadian Family Physician Medecin de Famille Canadien.

Samtidig er det viktigere enn noen gang å sikre proteininntaket. På dette tidspunktet vil kravene til disse næringsstoffene øke med mer enn 1 gram per kilo vekt per dag, ifølge en studie publisert i Annals of Nutrition & Metabolism. Dette vil sikre riktig utvikling av alt fostervev.

Reduser fordøyelsesbesvær gjennom kosthold i tredje trimester av svangerskapet

Som nevnt i begynnelsen, i tredje trimester av svangerskapet, er det vanlig å lide av fordøyelsesproblemer som refluks og halsbrann. Noen ganger kan det til og med være nødvendig å ty til syrenøytraliserende midler for å lindre symptomene. Det finnes imidlertid en rekke naturlige midler som kan være effektive og på bekostning av færre bivirkninger på mellomlang sikt. Tross alt, når det er mulig, bør bruk av medikamenter unngås på dette stadiet.

Den første strategien består i å dele opp måltider, dvs. sikre flere men mindre inntak gjennom dagen. Dette vil sikre at magen er mindre full og vil kunne fungere bedre. I tillegg, med et høyere antall måltider, vil det være lettere å oppfylle kravene til energi og essensielle næringsstoffer.

På samme måte bør du unngå å innta en horisontal posisjon etter å ha spist. Det er ikke lurt å legge seg rett etter et måltid. Det går mellom en halv time og en time før fordøyelsen starter og volumet av maten som spises reduseres. Det er også viktig å ledsage måltider med tilstrekkelige mengder vann. Du kan til og med inkludere matvarer som ananas i kostholdet, som inneholder enzymer og letter etterfølgende fordøyelse.

Samtidig bør du unngå å drikke brus, juice og kullsyreholdige drikker. Disse kan ha en negativ effekt på fordøyelsesprosessene, da de øker ubehag i tarmen og forårsaker gassansamling i tarmkanalen. Den beste måten å sikre en god hydreringstilstand på er mineralvann.

En gravid kvinne som trener med vekter i bassenget.
I tillegg til kosthold bør gravide opprettholde en viss grad av regelmessig fysisk aktivitet for å fremme kroppens funksjon.

Optimaliser kostholdet ditt i tredje trimester av svangerskapet

Som du har sett, er det viktig å oppnå et godt kosthold i tredje trimester av svangerskapet for å sikre at fosteret utvikler seg riktig. Dette vil også unngå et stort antall fordøyelsesproblemer, som vil forbedre trivselen til moren. Selvfølgelig, hvis selv med de ovennevnte rådene fordøyelsen ikke blir god, kan det være nødvendig å gå til legen for å starte en farmakologisk behandling.

Til slutt, ikke glem at det, så langt det er mulig, er bra å opprettholde en viss grad av fysisk aktivitet. Det skal være veldig lett og tilpasset omstendighetene, men i nesten ingen tilfeller anbefales en stillesittende livsstil. Bare å ta noen hyppige turer vil hjelpe kroppens fysiologi til å fungere effektivt.

Det kan interessere deg ...
Kostholdet i første trimester: nøkler og anbefalinger
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
Kostholdet i første trimester: nøkler og anbefalinger

Optimalisering av kostholdet i første trimester under graviditet er viktig for god fosterutvikling. Fortsett å lese for å lære mer.



  • Trottier, M., Erebara, A., & Bozzo, P. (2012). Treating constipation during pregnancy. Canadian family physician Medecin de famille canadien58(8), 836–838.
  • Richter, M., Baerlocher, K., Bauer, J. M., Elmadfa, I., Heseker, H., Leschik-Bonnet, E., Stangl, G., Volkert, D., Stehle, P., & on behalf of the German Nutrition Society (DGE) (2019). Revised Reference Values for the Intake of Protein. Annals of nutrition & metabolism74(3), 242–250. https://doi.org/10.1159/000499374