Hvordan vite om du er klar for å bli mor

17 desember, 2019
Har du lurt på om du er klar for å bli mor? Still deg selv disse spørsmålene og få svaret.

Mange kvinner forbereder kroppen og livet sitt for unnfangelse og fødselen til barnet sitt, men ikke for å bli mor. Hvordan kan du vite om du er klar for å bli mor?

Å forberede et fint rom for babyen, kjøpe klær, mat og bleier, er kun den praktiske siden ved å få barn. Men hva med alt det andre?

Å bli mor er en enorm mental og emosjonell utfordring. Dette må du vite om før du bestemmer deg for å bli forelder. Som mor vil du ha muligheter og forpliktelser til å bli søylen i familien, og gi velvære og stabilitet til barna dine.

Derfor er det så viktig at du kan ta vare på deg selv, tilegne tid for deg selv, og være sunn både på innsiden og utsiden. Hvis du noen gang har lurt på akkurat hvor forberedt du er på å bli mor, burde du fortsette å lese.

Hvordan vite om du er klar for å bli mor

Er du og din partner klar over hvorfor dere vil bli foreldre?

Når du planlegger ankomsten til et barn, burde du også utforske årsakene til hvorfor dere har tatt valget om å bli foreldre. Det er viktig at både moren og faren har samme motivasjon og forventninger til å starte en familie.

Før barnet er født, må dere begynne å definere verdiene dere vil lære dem, og hvordan dere vil takle endringer i forholdet deres. Prosessen med å definere hvilke prinsipper som vil stå i familien krever toleranse og lange samtaler.

Har du et beregnelig og stabilt støttenettverk?

Det kan være ganger du føler deg overveldet og ikke vet hvordan du skal handle. Dette er grunnen til at du må forberede forskjellige strategier og mennesker for å støtte deg i din nye rolle som mor. Tenk på alle menneskene og tjenestene du kan komme til å trenge noen gang i morsrollen.

“Å ta avgjørelsen om å få en baby er transcendental: Det vil si at ved å ta dette valget, vil ditt hjerte fra dette øyeblikket av vandre ut av kroppen din.” 

– Elizabeth Stone –

Hvordan vite om du er klar for å bli mor: Stoler du på deg selv og dine evner?

Positive bekreftelser er nyttige for at du kan få selvtilliten både før og under morskapet. Hver dag som en familie vil være en stor utfordring, en test som du må forberede deg selv på emosjonelt.

Tenk på oppmuntrende ytringer som vil hjelpe deg med å omprogrammere ideene dine gjennom vanskelige tider. På denne måten vil du ha en sterk emosjonell støtte som vil oppmuntre deg til å fortsette, og minne deg om at det ikke finnes noe hinder stort nok til at du ikke kan takle det.

Det er noen ganger vanskelig å vite om du egentlig er klar for å bli mor.

Vet du hva fryktene dine er, og hvilke situasjoner som forårsaker mest konflikt for deg?

En god øvelse som vil hjelpe deg til å se om du er klar for å bli mor, er å bringe fryktene dine til overflaten. Tenk på hendelser som kan oppstå mens du oppdrar barnet ditt, og planlegg måter du kan reagere på dem.

Det viktigste med denne øvelsen er at du ikke lenger gjemmer fryktene dine; du takler dem. Du kan nå være sikker på at om noen av disse scenariene skulle forekomme, har du støtten og ressurser til å overkomme dem.

Hvordan vite om du er klar for å bli mor: Har du muligheten til å passe andre barn?

Hvis du allerede har barn, vet du hva du har i vente, men dersom det er første gang, burde du prøve å passe på andre babyer eller barn. Pass nevøen eller niesen din, eller dine venners barn i noen timer, eller til og med en hel dag. Å snakke med mødre du ser opp til kan også være veldig nyttig.

“Prøv å holde sinnet og kroppen avslappet slik at babyen vil føle lykken, og fôres av ditt gode humør.” 

Har du investert nok tid til å passe på deg selv?

Når du blir mor, endres prioriteringene dine seg drastisk. Derfor er det veldig viktig å gi deg selv litt rom før du blir en. Gjør favorittaktivitetene dine for deg selv eller med andre. For eksempel trene, eller planlegg en ferie sammen med partneren din.

Er du klar for å bli mor?

Hvordan vite om du er klar for å bli mor: Har du noen drømmer eller prosjekter?

Mødre pleier ofte å sette til side sine egne drømmer og prosjekter, for å kunne ivareta barnas behov. Dette er selvfølgelig en kjærlighetshandling og et offer. Likevel vil det i det lange løp etterlate deg med en frustrasjon og tristhet.

Ideelt sett burde du lage en slags plan. Dermed kan du også ha tid for deg selv til å gjøre det du vil, selv om du har familie. Selv om målene dine kan endre seg med tiden, må du prioritere og kjempe for de tingene som en viktigst for deg.

Når du har sørget for at du er så forberedt som du kan være for å bli mor, vil det utvilsomt bli den beste erfaringen i livet ditt.

  • Bowlby, J. (1986). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Madrid: Morata.
  • Bowlby, J. (1995). Teoría del apego. Lebovici, Weil-HalpernF.
  • Garrido-Rojas, L. (2006). Apego, emoción y regulación emocional. Implicaciones para la salud. Revista latinoamericana de psicología, 38(3), 493-507. https://www.redalyc.org/pdf/805/80538304.pdf
  • Marrone, M., Diamond, N., Juri, L., & Bleichmar, H. (2001). La teoría del apego: un enfoque actual. Madrid: Psimática.
  • Moneta, M. (2003). El Apego. Aspectos clínicos y psicobiológicos de la díada madre-hijo. Santiago: Cuatro Vientos.