6 øvelser for å hjelpe babyen din til å passe inn i fødselskanalen

Nærmer du deg termin, men den lille har ikke snudd enda? Gjør disse 6 øvelsene for å få den til å passe inn i fødselskanalen.
6 øvelser for å hjelpe babyen din til å passe inn i fødselskanalen

Siste oppdatering: 15 oktober, 2021

Er du klar til å bli mamma? Hvis du er i den siste delen av svangerskapet, kan barnet ditt allerede være opp ned. Hvis det ikke har skjedd ennå, vil vi i den følgende artikkelen foreslå 6 øvelser for å hjelpe babyen din til å passe inn i fødselskanalen.

Under svangerskapet endrer babyer ofte posisjon, spesielt i andre trimester. Noen små vender seg til den ene siden og blir der til den dagen de blir født, mens andre fortsetter piruettene sine en stund til.

Når det er lite plass igjen i livmoren, snur de små seg opp ned med ansiktet vendt mot mors ryggrad. Hvis babyen din ennå ikke har oppnådd denne stillingen, er det viktig at du hjelper dem med å gjøre det. Vi skal fortelle deg hvordan!

Hjelp babyen din til å passe inn i fødselskanalen

Bevegelse er nøkkelen til å tilpasse fosteret til bekkenet. Derfor er det noe veldig gunstig for dere begge å opprettholde et aktivt liv med full bevissthet om kroppens behov.

Nedenfor beskriver vi de 6 mest nyttige øvelsene for å hjelpe babyen din til å oppnå riktig posisjon for fødselen.

1. Vandring

Et gravid par på tur.

Å gå turer daglig gjør at bekkenbeina kan bevege seg og frigjøre muskelspenninger i mage- og bekkenområder. I tillegg forbedrer denne vanen blod og lymfatisk sirkulasjon, som påvirkes av babyens trykk på de store karene.

Prøv å holde et moderat tempo og utfør bevisst pust og hvile så mange ganger som nødvendig. Start med korte avstander og bygg dem opp litt etter litt.

Husk at målet med aktiviteten er å mobilisere muskler og bein i bekkenet, ikke å gjøre motstandstrening. Lytt til kroppens behov for å regulere trening.

2. Dans

Hvis du ønsker å øke mobiliteten og frigjøre spenning, oppfyller dans alle disse forholdene og gir underholdning. I tillegg lar denne aktiviteten deg dele et hyggelig øyeblikk med partneren din eller dine kjære mens du hjelper babyen din med å komme inn i fødselskanalen.

Som med vandring, ta de nødvendige pausene for å puste og reguler intensiteten når kroppen krever det. Prioriter bekkenoscillasjoner som fremmer babyens bevegelse.

Dra også fordel av denne aktiviteten og lag en liste over favorittmusikken din du kan lytte til når du skal føde.

3. Knebøy

Hvis du inkluderer knebøy i dine daglige aktiviteter, vil du virkelig føle fordelene. Det er ikke rart at det er den mest anbefalte øvelsen under graviditet.

Denne øvelsen består i å gjøre den samme gesten som du gjør når du sitter i en stol, men uten å sette deg ned. Med noen få repetisjoner om dagen, flere ganger i uken, får du de ønskede effektene.

Du må være oppmerksom på posisjonen til knærne slik at de ikke går forbi føttene dine når du bøyer. En måte å unngå dette på er å holde partneren din i hendene for å oppnå større stabilitet. Du kan også sette en stol under baken for å føle deg tryggere.

Denne øvelsen letter bevegeligheten mellom midten av bekkenet og bekkenutløpet, noe som hjelper babyen til å passe bedre.

4. Sitt på en treningsball

Hvis du har en Pilates- eller treningsball, kan du bruke den i løpet av dagen som erstatning for en vanlig stol. På den måten vil du også slappe av bekkenområdet mens du hviler.

På ballen beveger du deg frem og tilbake med bekkenet og utfører deretter noen sirkulære bevegelser. Du kan også vugge på toppen av ballen, som om du holder babyen din inne i magen.

I tillegg til å være en veldig avslappende øvelse for kors- og bekkenmusklene, lar denne øvelsen babyen din ligge i den øvre delen av bekkenet.

5. Sett deg på kne

Fra knestående stilling kan du bruke forskjellige støtter, avhengig av hvilken som er mest behagelig for deg. Du kan hvile armene på fanget til partneren din, en treningsball, en stol eller på gulvet.

Bare ved å være på kne hjelper du kroppen din til å hvile fra babyens vekt, mens du plasserer den i en slags vugge dannet av magen din. I tillegg avsluttes denne posisjonen med korsbenet og muskelspenningen i korsryggen.

Du kan svinge bekkenet i alle retninger og bevege begge beina asymmetrisk for å gi hoftene et større bevegelsesområde. Dette vil hjelpe babyen din til å posisjonere seg på rett sted.

6. Prenatal vannterapi

En kvinne som flyter i et basseng.

Bare det å gå inn i et basseng og slappe av i vannet lindrer spenningene i hele kroppen. Vann reduserer kroppsvekten dramatisk, og det er derfor prenatal vannterapi dekomprimerer leddene i bekkenet som støtter babyens vekt.

I vannet kan du utføre noen av aktivitetene som er nevnt tidligere for å øke effekten.

Hva skjer hvis barnet ikke får plass i fødselskanalen?

De mulige årsakene til at en baby ikke passer inn i fødselskanalen er mangfoldig.

Hvis han er i seteleie (sittende) eller i tverrstilling, ikke få panikk! Selv om de fleste barna er plassert i hodestilling stilling mellom 33 og 38 uker av svangerskapet, oppnår noen det noen dager før fødselen.

Hvis dette ikke skjer naturlig, kan fødselsleger praktisere en spesiell manøver i noen spesifikke tilfeller. Men generelt er det mest brukte alternativet keisersnitt, siden det minimerer risikoen forbundet med breech levering.

Husk at det viktigste med fødselen til barnet ditt er det som kommer etterpå, så velg alternativet som best ivaretar helsen din og babyens.

Det kan interessere deg ...
Få tilbake tilliten til kroppen din etter fødselen
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
Få tilbake tilliten til kroppen din etter fødselen

Hvordan kan du gjenvinne tilliten til kroppen din etter fødselen? I denne artikkelen vil vi snakke om dette problemet og gi deg noen tips.



  • Calais-Germain, Blandine, and Núria Vives. La movilidad de la pelvis en el expulsivo. Matronas Prof 11.1 (2010): 18-25.
  • Andreu, Cristina Salar, and Cristina Orts Ruiz. Beneficios del ejercicio terapéutico en agua en mujeres embarazadas. Revisión sistemática. Revista de Investigación en Actividades Acuáticas4.7 (2020): 3-9.
  • Mira Galvañ, R. FISIOTERAPIA ACUÁTICA Y EMBARAZO: USO, BENEFICIO Y ACTIVIDADES A REALIZAR. REVISIÓN BIBLIOGRÁFICA, NPunto Volumen IV. Número 37. Abril 2021. Disponible en: https://www.npunto.es/revista/37/fisioterapia-acuatica-y-embarazo-uso-beneficio-y-actividades-a-realizar-revision-bibliografica
  • Sánchez-García, Juan Carlos, et al. Influencia del ejercicio físico en la evolución del peso gestacional y posparto. Ensayo clínico aleatorizado. Nutrición Hospitalaria 36.4 (2019): 931-938.
  • Cáceres, D et al. (2019). Manejo del trabajo de parto de bajo riesgo. Guía de práctica clínica, División urgencias, Hospital materno infantil Ramón Sardá. Enero 2019. Disponible en: https://www.sarda.org.ar/images/Guia_de_trabajo_de_parto_de_bajo_riesgo.pdf