Opprinnelsen og betydningen av navnet Adonai

Opprinnelsen til navnet Adonai er hebraisk og dets betydning er "min Herre". Det er en av måtene å omtale Gud på i jødedommen og kristendommen.
Opprinnelsen og betydningen av navnet Adonai
Samanta Ruiz

Skrevet og verifisert av læreren Samanta Ruiz.

Siste oppdatering: 22 desember, 2022

Liker du navn knyttet til ulike religioner eller livssyn? Tenker du på å velge et slikt navn til barnet ditt? Hvis svaret ditt er ja, lær alt om opprinnelsen og betydningen av navnet Adonai. Du vil bli overrasket over det du oppdager!

Til å begynne med vil vi fortelle deg at Adonai er et veldig uvanlig navn. Av denne grunn er det kanskje et godt valg for barnet ditt hvis du ønsker å navngi ham på en original måte og for å la ham være den eneste i klassen med dette intense navnet.

Vi inviterer deg til å lære alt om navnet Adonai!

Hva betyr Adonai?

Adonai vil i flertall være Adon, som betyr ‘min Herre’ og er et av Guds navn i jødedommen. Følgelig ville det bokstavelig talt bety “mine herrer”. Selv om det også kan tas i entall, og på denne måten tolkes det på flere måter: ‘Mester’, ‘min herre’, ‘Gud med oss’, ‘Herre’ eller ‘hersker’.

På sin side er det to versjoner av navnet: Den ene ender på latinsk med i og den andre ender på gresk med y, Adonay.

Har Adonai noen dag i de helliges kalender?

Adonai har ikke en spesiell dag i de helliges kalender, siden det ikke er noen helgen med dette navnet, men på grunn av kraften av dens betydning, feires den i noen land 1. november, Allehelgensdag.

En ung gutt som mediterer.
Adonai er et hebraisk navn som er fullt av spiritualitet. I gamle tider ble det brukt som en respektfull måte å påkalle Gud på.

Adonai, et eldgammelt og åndelig navn

Akkurat som vi har sett at andre navn har forskjellig opprinnelse, som i tilfellet med for eksempel Oliver, har Adonai en bestemt og unik opprinnelse: det er hebraisk.

Det opprinnelige ordet på hebraisk staves adõnai og ble brukt i oldtiden som en respektfull måte å kalle på Gud på. Dette er fordi det i det tredje århundre f.Kr., i lesingen av den hebraiske bibelen var forbudt å navngi Gud eller Jahve, så det ble erstattet med Adonay, hvis betydning var ‘Herren’.

Et navn i jødisk-kristen tradisjon

Dette navnet gjentas mer enn 400 ganger i jødedommens hellige bøker, hvis samling kalles Tanach eller Mikrá. Av denne grunn er det klart at navnet Adonai er hebraisk og av jødisk tradisjon. Imidlertid er dette navnet også viktig for kristne.

Selv om navnet ble glemt i århundrer, beordret pave Benedikt XVI i 2008 at Jahve skulle erstattes i kristne liturgier med det hebraiske navnet Adonai eller av det greske Kyrios. Begge navnene refererer med absolutt storhet til Guds navn, vår Herre. Den katolske kirke, gjennom sin representant, kardinal Arinze, uttrykte at denne endringen lar oss forstå Kristus, ettersom tittelen Herre blir utskiftbar mellom Israels Gud og den kristne tros Messias”.

Avslutningsvis er Adonai et navn med en forsonende essens som forener fra sin mest intime betydning tradisjonene til to av de viktigste religionene i verden: jødedommen og katolisismen.

Et artig faktum: Visste du at i Bibelen omtales Gud på 21 forskjellige måter? En av dem er Adonai, som definitivt er et bibelsk navn, og du kan finne det ved en rekke anledninger i Den hellige skrift. For eksempel i Salme 8, Jesaja 40:3-5 og Esekiel 16:8.

Pave Benedikt XVI.
I 2008 beordret pave Benedikt XVI at Jahve skulle erstattes av det hebraiske navnet Adonai eller det greske Kyrios i kristne liturgier.

Viktigheten av en persons navn

Som du har sett, er opprinnelsen og betydningen til Adonai veldig merkverdig. I tillegg er det en annen kvalitet som egennavn har som gjør dem så viktige i barnas liv. I følge arbeidet til Pau Martínezez Farrero, PhD. i psykologi fra Universitetet i Barcelona, ved den offisielle høyskolen for psykologer i Catalonia, publisert i Journal of Humanities ved Universitetet i Sevilla, lar fornavn spedbarn kjenne seg igjen, ettersom de hører dem selv før de blir født.

Kort sagt, viktigheten av et egennavn ligger ikke bare i dets betydning, men i dets funksjon av å gi identitet for å begynne å definere vår plass i verden, fra det øyeblikket vi blir født.

Flere navnealternativer å utforske

Hvis det har virket interessant for deg å lære fakta om opprinnelsen og betydningen av navnet Adonai, men du fortsatt ikke har bestemt deg for hva du skal kalle barnet ditt, har vi mye mer å tilby deg. For eksempel er andre navn relatert til det religiøse temaet Matteus, Noah, Jesus eller Peter.

Du kan også søke på nettstedet vårt etter andre oppføringer av guttenavn i henhold til bokstaven de starter med eller emner som litteratur, historie, reiser og TV. Valgene er mange og klokken tikker…

Gjør deg klar for eventyret med å oppdage det perfekte navnet til barnet ditt!


Alle siterte kilder ble grundig gjennomgått av teamet vårt for å sikre deres kvalitet, pålitelighet, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikkelen ble betraktet som pålitelig og av akademisk eller vitenskapelig nøyaktighet.



Denne teksten tilbys kun til informasjonsformål og erstatter ikke konsultasjon med en profesjonell. Ved tvil, konsulter din spesialist.