Hva er tegnene på tomt rede-syndromet?

26 september, 2018
Det øyeblikket et barn flytter hjemmefra kan være svært vanskelig for foreldre. Et vanlig problem er tomt rede-syndromet, som vi vil fortelle om i denne artikkelen.

En mor og hennes barn er forent av et tett og unikt bånd. Men, det vil komme en tid hvor barnet forlater hjemmet, av en eller annen grunn. På dette tidspunktet, kan mødre lide av det velkjente tomt rede-syndromet.

Når barn forlater hjemmet, kan både mødre og fedre vise fysiske og emosjonelle symptomer. Disse er forårsaket av den emosjonelle berg-og-dalbanen etter å ha måtte møte faktumet om at deres unge barn allerede er voksne og ønsker å gå ut for å søke sine egen lykke.

Tomt rede-syndromet er mer vanlig hos kvinner, men det kan også oppstå hos menn. I tillegg, er denne lidelsen mer synlig i den vestlige verdensdel hvor eldre vanligvis bor alene. Noe som er ulikt for Asia og Afrika, hvor de blir tatt vare på av de yngre generasjonene som de også bor sammen med.

Symptomene på tomt rede-syndromet

Ikke alle opplever de likt, siden de ikke skjer med samme intensitet for alle. Hver enkelt person er forskjellig og har sitt eget synspunkt, tolkning og reaksjon på problemer.

Blant de mange følelsene som foreldre som lider av tomt rede-syndromet kan gå igjennom:

Tristhet

Det er logisk og en forståelig konsekvens. Foreldre lukker et stadium av sine liv som de forstår aldri vil skje igjen. Derfor er det helt naturlig at du føler anger og nostalgi for årene som allerede har gått forbi.

Ensomhet

For å se det på den mest konkrete måten som mulig, må vi forstå at fra det øyeblikket barnet drar, er det et tomt soverom, en middagstallerken mindre på bordet og ett mindre individ i huset.

Dette synet kan være knusende for mange foreldre. Noen kan til og med tro barna deres vil glemme dem eller at ikke lengre vil ha tid for å besøke dem.

tomt rede

Skyldfølelse

Under visse omstendigheter når tomt rede-syndromet skjer, opplever mange noe skyldfølelse for tidligere konflikter. Faktisk, kan de til og med tenke at de har behandlet barna sine feil og at de drar på grunn av feil de har gjort som foreldre.

Depresjon

Om foreldrenes humør er meget berørt etter at barna har dratt, er det å anbefale å oppsøke profesjonell hjelp. Denne situasjonen kan være årsaken til en depresjon. Og selvfølgelig er det viktig å håndtere dette problemet tidsnok.

Andre symptomer

I tillegg til de som er nevnt ovenfor, kan foreldre også oppleve angst, kjedsomhet, insomnia, motvillighet og irritabilitet. Den beste løsningen for disse tilfellene er å prøve å endre rutinen, progressivt, for å distrahere deg selv og deretter bryte sirkelen av negative tanker.

Hvordan man kommer seg igjennom tomt rede-syndromet

Et fundamentalt første steg i å komme seg forbi dette vanskelige stadiet er å forstå at dette ikke betyr at barna vil forlate foreldrenes liv for godt. Det er et øyeblikk mennesker må møte. Det er praktisk talt instinktivt å forlate hjemmet sitt for å gå sin egen vei.

Derfor må foreldre jobbe med å akseptere denne nye modellen av livet og håndtere det på best mulig måte. Til syende og sist, er det også et tegn til at læreprosessen har blitt fullført suksessfullt.

Et flott verktøy, i tillegg til din partners hjelp, er å gjøre andre aktiviteter for å distrahere deg selv. Sosialisering med andre som også går igjennom noe lignende og fokusere på noe du har lidenskap for kan hjelpe deg med å få et nytt perspektiv på situasjonen.

Forberedelse er essensielt

Slik som for hver en viktig hendelse, er det en god idé å jobbe på forhånd med forberedelsen på barnas avskjed.

Hva betyr dette? I årene før de er av myndig alder eller når tanken om å forlate foreldrenes hus begynner å bli diskutert, må vi gi dem mer frihet. Det betyr å være der, uten å løse alle problemene deres.

gråtende mor

Denne enkle justeringen inneholder to spørsmål. Først, foreldrene vil evaluere hvor forberedt den unge personen er til å forlate hjemmet. Det andre, det vil hjelpe dem med å bli vant til utfordringene som ligger på vent for dem “der ute”.  Andre handlinger som kan hjelpe:

  •  Vedlikehold et sunt forhold med din partner, så vel som ditt sosiale liv i tilfeller av skilte foreldre eller enslige foreldre.
  • Gjør overgangen progressiv, om mulig. Dette betyr at du kan starte med helger, og så la fraværet vare over lengre perioder.
  • Unngå å forlate hjemmet når du går igjennom en vanskelig personlig tid, som er når du trenger familiesamhold.

Til slutt er det er verd å holde in mente viktigheten av det siste poenget. Til enhver tid er dialog, forståelse og respekt nødvendig for å komme seg igjennom disse øyeblikkene så rolig som mulig.